Stemcoaching, stemtraining, stemtherapie, logopedie. Allemaal gericht op het trainen van je stem. Maar waarom zou je dat eigenlijk doen?
Voor sommige mensen is het van belang hun stem te trainen omdat ze stemproblemen hebben. Ze hebben bijvoorbeeld stemplooiknobbels, verdikte stemplooien door keelontsteking of andere vormen waarbij de stemplooien aangetast of overprikkeld zijn. De stem klinkt daardoor hees, schor, krakerig of je kunt zelfs helemaal geen stemgeluid meer maken. Bij een logopedist of stemtherapeut kun je dan stembehandelingen krijgen gericht op het herstellen van je stem.
Maar stemcoaching is een ander vak. Want als je stem in een goede conditie is, je hebt geen stemproblemen en je kunt er alles mee doen, waarom zou je dan alsnog stemcoaching gaan volgen?
Ik gebruik graag de metafoor van de hamer en de gitaar. Je kunt je stem gebruiken, zoals je een hamer gebruikt. Je weet hoe je de hamer moet vasthouden, en je weet ongeveer hoe je met die hamer een spijker in het hout slaat. Sommige mensen gebruiken hun stem als een hamer. Ze weten hoe ze hun stem aanzetten (niet eens meer bewust, het lukt ze nu eenmaal al sinds ze een jaar of 1,5 zijn), en ze weten ongeveer hoe ze hun stem handig moeten inzetten (luider of zachter spreken). Maar meestal blijft het daarbij.
In stemcoaching leer je hoe je je stem leert bespelen, zoals je een gitaar bespeelt. Zo krijg je het onderscheid tussen mensen die hun stem gebruiken, en die hun stem bespelen. Je wordt je bewust van je non-verbale communicatie in je stemgeluid. Je luidheid, toonhoogte, tempo, ritme, en het effect hiervan op je publiek. Je gaat je stem inzetten als tool om je boodschap goed over te brengen.
Waarschijnlijk heb je nooit eerder nagedacht over hoe jij je stem inzet. En dat is niet zo vreemd, want dat leer je op school ook niet. Helaas ligt de focus in ons onderwijssysteem veelal op onze cognitie. We leren feitelijk en inhoudelijk, maar we leren weinig over de vorm. De manier waarop we dingen doen. De manier waarop we communiceren. De manier waarop we andere mensen lezen. De manier waarop we spreken met overtuiging en impact. En juist daarin, in onze non-verbale communicatie, zit het grootste gedeelte van onze identiteit.
Vond je dit interessant en wil je hier meer over leren? Kijk dan eens op mijn stemcoaching-paigna. Hier lees je alles over het trainen van jouw stem en presentatie.
Comments